Sacha lodge, Amazone

16 januari 2023 - El Pilche, Ecuador

Ecuador deel 2

Amazone, tropische regenwoud.

We reizen verder met alleen 2 rugtassen, in de autorit naar het vliegtuig knapt darwin gelukkig op als je weer onder de 1500 meter bent heb je er geen last meer van hadden we gelezen. Dat klopt dus.

Gelukkig maar.

Na een vlucht van 30 min ontmoeten we daar 1 Belgische stel en 2 dames uit Canada en n ontmoeten we onze gids jose, alle excursies doen we verder met hun gelukkig klikt het goed samen.

Helaas was het weer zover en heb ik natuurlijk wat vergeten mijn E-reader ligt nog in het vliegtuig de gids doet er alles aan om en terug te halen met stoel nummer en al maar volgens hun ligt er niets…dus hoop dat ze er blij mee zijn of dat ze wat leuks van het geld kopen….

Dus helaas na 16 jaar afscheid genomen is zowat de halve wereld met me mee gegaan…

Daarna volgt een boottocht van 2 uur volgas over de napo rivier die 600 km verder uitmond in de Amazone rivier.

We stappen uit en beginnen aan onze eerste jungle tocht ongeveer 20 min lopen helemaal leuk onze bagage wordt gebracht op een kar.

Dat is wel fijn. Het is hier heel erg warm 27 graden maar hele hoge luchtvochtigheid.

We komen aan bij een kano plaats daar worden wij er tussen uitgehaald en blijkt dat wij een eigen gids hebben die begint heel netjes willkommen wij ehhhh misverstand maar ja zij spreekt dus geen Engels.

Uiteindelijk zijn we er uitgekomen en zijn we verder aangesloten bij de andere 4 met de Engels talige gids.

Na een kleine kanotocht komende we aan bij de  Sacha lodge, prachtig mooi we kunnen meteen aanschuiven bij de lunch en eten heerlijk. Na wat uitleg van de gids gaan we naar onze prachtige kamers heel mooi!

Veel tijd hebben we niet om 14.45 verzamelen we weer bij de kano en maken we een rondje over het meer en kleine tussen slootjes hij peddelt ons in zijn 1tje in het rond, tussendoor legt hij van alles uit over de flora en fauna inmiddels wordt het donker weer terug gaan we meteen door met de volgenden trip we halen onze kap laarzen op waar we de wandelingen op moeten lopen.

We gaan een nacht wandeling doen. Zien heel veel spinnen,insecten, vlinders en kikkers. Was best wel spanned ook een kleine tarantula die trouwens op het loopt pad vlak bij ons huisje liep.

Onze Belgische ging compleet in de stress en is terug gegaan. Maar ik heb het zowaar zonder gilletjes er vanaf gebracht.

Als we terug komen eten we heerlijk! En gaan op naar bed want de volgende trip is om 05.30 dus om 05.00 aan het ontbijt..

gelukkig door de jet lag zijn we heel vroeg wakker dus dat scheelt wel een beetje.

Om 03.00 worden we wakker en begrijpen waar het woord regen uit tropische regenwoud vandaan komt er komt een bui naar beneden gepaard met onweer, we doen de gordijnen open en zien steeds de jungle oplichten ook heel prachtig daarna slapen we niet meer..

het duurt even voordat de regen stopt dus met poncho aan stappen we weer in de kano de regen is al een stuk minder en na een half uur is het helemaal droog de kano uit de 20 min wandeling weer doen en we komen weer bij de boot aan we gaan richting een inheemse stam.

Onderweg stoppen we bij een klei wand waar elke ochtend 3 soorten papegaaien mineralen en zout uit de muur halen leuk om te zien maar vooral om te horen wat een geluid ze allemaal samen maken..

bij de stam krijgen we van alles aan eten en drinken aangeboden ik probeer alles en eet dus ook een gebakken larf (ze hadden de ook nog levend maar dat ging mij te ver) smaakte niet echt naar iets. Na een ronde door de huisjes en het winkeltje met handgemaakt spullen waar ze je van alles proberen aan te smeren hebben ze ook een schildpadden project dit soort wordt met uitsterven bedreigd dus wij hebben nu een schildpad geadopteerd van 1 maand oud en uitgezet in de rivier we hebben hem/haar Sacha genoemd zo heet de lodge waar we in verblijven.

Zijn nu weer even terug op de kamer na een heerlijke lunch. Om 16.00 uur verzamelen we weer op weg naar een uitkijk toren heeelll hooogg ik denk dat ik dat enger vind dan de tarantula..

na een korte wandeling komen we aan bin de toren meet heel veel trappen naar een enorme hangbrug. Het is erg oud en wiebelt en open. Na 3 trappen houd ik het voorzien de rest gaat wel door. Het uitzicht was fantastisch volgens darwin maar idd de brug had veel losse planken en je moest ook een meter van elkaar af lopen en alleen een touw om aan vast te houden..

als we weer terug zijn hebben we 20 min en kunnen we weer de kano in jaja deze trip is niet om uit te rusten. het is inmiddels donker en we gaan opzoek naar de kaaimannen die in het meer leven. Helaas vandaag niet gezien. Daarna gaan we lekker aan tafel en liggen we om 21.00 moe maar voldaan in bed.

En ja volgens de gids passen we ons aan aan het ritme van de Amazone en die begint vroeg

De volgende ochtend zitten dus weer om 05.00 aan het ontbijt.

Onze gids verteld natuurlijk veel over het ritme van de natuur b.v dat als een bepaalde kikker geluid maakt er dus regen aan komt.

We stappen om 05.30 de kano weer in en varen door kleine dicht begroeide kanaaltjes en zien weer van alles voorbij vliegen. We leggen aan bij een steigertje en lopen een klein stukje naar een uitkijk toren. Deze ziet er een stuk stabieler uit en is ook een stuk nieuwer.

Ik en nog 1 van de groep hebben gister overgeslagen maar we proberen het vandaag toch maar wel en het lukt me om boven te komen vraag niet hoe maar we staan op 40 meter hoogte in een soort boomhut in de hoogste boomsoort van de Amazone. De toren wordt met een kleine loopbrug aan de boomhut verbonden, duurt even voordat ik weer helemaal ben bij getrokken maar kan genieten van het prachtige uitzicht.

De mist hangt zo vroeg in de ochtend nog in de lucht en langzaam trekt die weg en zien en horen we steed meer.

We hebben verrekijker mee en spotten veel vogels en een luiaard die vrij dichtbij heerlijk in de boom aan het chillen is. Heel leuk om te zien.

Nu nog naar beneden duurde weer even maar we zijn we weer,

We vervolgen de trip verder te voet die kaplaarzen zijn helemaal ingelopen, ook deze tocht is weer mooi,

We hebben dus nu even lekker de tijd ook om dit weer even te typen,

Alleen wij 6 zijn nu nog in de lodge genieten van de rust en het uitzicht tegen lunch tijd komen er weer nieuwe mensen aan.

Wij gaan vanmiddag om 16.00 uur weer een kano/wandel tocht doen.

Ondanks dat dit pas onze 3de dag is lijkt het wel alsof we al een week onderweg zijn..

maar heerlijk we vinden het allebei.

Wordt vervolgd….

D&D

1. Natalie:
    16 januari 2023
    Wat een prachtige verhaal weer. Geniet lekker!!
  2. TravelHuys Claudia Ike:
    16 januari 2023
    Wat prachtig zeg en gelukkig lekker eten, ook niet onbelangrijk haha!
    Ik geniet van jullie avonturen, veel plezier!
  3. Michelle:
    16 januari 2023
    Ohh die eerste toren op de foto had ik ook echt niet gedaan nee 😬 ziet er verder top uit!
  4. P&M2:
    17 januari 2023
    Nu maar opletten dat z´n zwarte 8 poot niet in je koffer mee wil :( Vrouwtje brengt +- 2000 eitjes (coccons) voort...! Ziet er super mooi uit, lijkt me geweldig daar de vogels te zien. Gaat jullie goed daar.
  5. Linda:
    18 januari 2023
    Wow, wat gaaf!! Niets voor mij … hahaha, vooral die tarantula niet, maar geniet echt van je verhalen. Gelukkig knapte Darwin weer snel op na die eerste dag. En zo te lezen hebben jullie het fantastisch! Kijk nu al uit naar de volgende.