Vulkaan bezoek en op naar de Galapagos

22 januari 2023 - Puerto Ayora, Ecuador

Ecuador deel 4

Laatste dag en op naar Galapagos.

Om 8.00 uur staan we weer klaar, dezelfde gids als gister. Het is bijna 3 uur rijden naar de quilotoa vulkaan.

Ze hebben hier 48 vulkanen 24 nog actief waarvan 1tje dus aan het uitbarsten nu. Maar dat is onder controle alleen kan je die nu niet beklimmen en de mensen zelf hebben veel later van de as die neer komt.

Wij gaan er dus naar 1 die al lang stil is er er in de krater blauw/groen water ligt.

We rijden eerst een stuk van de pan-American snelweg. De langste snelweg van de wereld. Van Alaska tot puntje Argentine.

Daarna rijden we de bergen in we blijven klimmen en het uitzicht is prachtig. Zijn vooral veel boeren en leven al jaren lang opdezelfde manier,

Rondom de vulkaan wonen ook veel mensen die leven van het tourisme ze dragen nog steeds de kleding van toen zwarte hoedjes prachtig gekleurdere poncho’s en omslagdoeken. Ook overal te koop in de vele winkeltjes. Alpaca lopen er ook rond helemaal leuk vind ik.

De krater is prachtig je kan helemaal naar bedelen lopen. Dat doen we maar op de helft haak ik af het is heel stijl en op 4100 meter zo actief doen vind mijn conditie niet tof ik krijg te kort zuurstof en hartslag veel te hoog. ik loop heeeelll rustig alleen terug naar boven Darwin en de gids gaan wel door. Een uur later komt ook Darwin helemaal gesloopt weer boven. Langzaam trekken er wolken de krater in.

We lunchen daar  en als we klaar zijn Amos alles in een dikke mist gehuld dus wat een goede timing hadseen gaan de 3 uur weer terug.

We gaan meteen op zoek naar een restaurant waarvan ik een tip had gekregen om daar te gaan eten..

nou dat was zo gaaf en hebben daar top gegeten vooral het dessert!

We zijn om 20.00 uur terug wat ja ik durf het bijna niet te zeggen maar we moeten vroeg op! Heel vroeg. Om 04.00 gaan we richting het vliegveld.

1 kleine pech de chauffeur had zijn wekker waarschijnlijk niet gezet. De man bij de receptie is gaan bellen voor ons maar na 15 min zei ik bel maar een taxi dit duurt te lang en het was al wat krap want om 04.30 zouden we al op de luchthaven zijn. En een half uur rijden dat is de andere keren ook niet gelukt.

Je zal altijd zien dat alle taxi chauffeurs lekker door reden en we nu de langzaamste ever hadden om 05.15 zijn we op de luchthaven. We moeten nog in de rij voor een immigratie kaart. Dat duurt lang!!!

Darwin gaat met koffers door de extra controle en checkt ze daarna in en blijf in de rij. We moeten om 05.55 aan boord om 06.15 zijn we pas klaar bij de immigratie. En om 06.30 gaat de vlucht. Nou dit heb ik al een keer eerder moeten doen ergens op een luchthaven rennen joh en nog door de security ook. Maaar gelukt als laatste het vliegtuig in.

Na een korte vlucht landen we op Baltra ,

5 min na het uitstappen lopen de landleguanen

ons al voor de voeten. We stappen in een bus die ons naar een steiger brengt 5 min. Zelf die moet stoppen omdat de leguanen rustig oversteken.

Ook bij de steiger liggen de zeeleeuwen al op ons te wachten. Het leven is hier helemaal aan de dieren aangepast en omdat de mens ze hier nooit kwaad heeft aangedaan schieten ze niet meteen weg als ze ons zien aankomen.

En gaan in ploegjes kleine reddingsboten op ongeveer 10 per keer. En varen naar het schip de La Pinta toe die niet verder bin de kust kan komen. (Naam van 1 van de eilanden hier)

Er kunnen 48 mensen op en zijn met 34 we krijgen een welkoms praatje (met drankje) daarna schuiven we aan voor de lunch die is 3 gangen met keuze uit steeds 3 voor, hoofd en na gerecht. Als we klaar zijn zijn de kamers klaar.. altijd een leuk moment. Prachtig kamers weer.

We moeten nog een de safety drill doen als het alarm gaat moeten we binnen 10 min met reddingsvesten aan bij de nooduitgang staan.

Om 15.00 gaan we meteen weer op stap wandel schoenen en insmeren want het is hier 27 graden en zitten op de evenaar en die zo’n brand lekker hier. Stappen weer in de reddingsboot en gaan aan land op een soort maanlandschap ook hier barst het van de leguanen, zeeleeuwen, heel veel grote soorten vogels en vel rood gekleurde krabben. Het zand is rood en de rotsen zijn zwart alles is vulkanische, die dieren kijken niet eens op en struikelen zowat over de zeeleeuwen. Toch heel bijzonder zo heel dicht bij en zoveel ook.

We gaan weer aan boord en chillen even lekker op de kamer en om 19.00 weer aan tafel ook weer 3 gangen. Er zit 1 ander Nederlands sprekend stel aan boord ze wonen in Engeland maar zij is oorspronkelijk Nederlandse en ook hij spreekt goed nl.

Wij worden aan tafel bij hun geplaatsts en dat is prima. De rest komt voornamelijk uit Amerika, Brazilië, Engeland.

De volgende ochtend zijn we aangekomen bij een ander eiland in de nacht heeft het schip een lekker stuk gevaren. Het schut wel

Licht maar gelukkig heeft iedereen zeebenen aan boord, en we slapen heerlijk de eerste nacht,

Om 08.00 gaan we alweer een kleine stukje langs de kust varen je kan hier niet aan land maar wauw wat een helder water en wat een dieren de zeeleeuwen, schildpadden, pinguïns en dit keer water leguanen en veel vogels zwemmen en vliegen in grote getallen om ons heen, we gaan weer aan boord en halen onze wetsuits, snorkel masker en flippers op, het water is hier niet erg warm dus wel lekker zo een wetsuit, we gaan weer het kleine bootje op en gaan hier te water wauw echt ff koud maar zo gaaf al die vissen, pinguïns zeeleeuwen en denk wel 50 schildpadden zwemmen zo dicht langs ons! Heel bijzonder.

We hebben een paar prachtige foto’s maar helaas is de WiFi hier niet heel best nu krijgen de foto’s van de onderwater camera niet maar de telefoon gestuurd. We lunchen met een buffet op het achter dek van het schip wat een luxe allemaal.

En ook nu gaan we om 15.00 weer van boord om op weer een ander eiland te gaan wandelen. Want tijdens de lunch heeft de boot weer een stukje gevaren.

En denk ook dat ik geen foto’s kan versturen dit keer van wegen de niet al te beste WiFi,

D&D

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. P&M2:
    22 januari 2023
    Wederom hele top! lijkt geen eind aan te komen, gelukkig dat het tot nu toe allemaal heel geslaagd is. Jamer van de driver vd taxi... zoiets hebben we ook gehad in Barcelona. Is ff rennen dan.
  2. Kelly:
    22 januari 2023
    Wow, klinkt prachtig! Ik kijk uit naar de foto's!
  3. Michelle:
    22 januari 2023
    Het snorkelen zal top zijn geweest! Jammer idd van die taxi chauffeur..
  4. TravelHuys Claudia Ike:
    23 januari 2023
    Klinkt zo fantastisch (oke, die taxi dan niet) maar gelukkig zijn jullie bereisd en prima opgelost (zie het bonnetje wel verschijnen!) Geniet van deze prachtige expeditie!